Vyhledat
  • Miro

BANKOVÍ PRACOVNÍCI VS. FINANČNÍ PORADCOVIA

Banky vystupujú ako subjekt finančného trhu a závisia hlavne od úverov, účtov, investícií. Nepredávajú tovar ako taký, ale službu. Z banky teda nejdete s plnými igelitkami nákupu, ale s papiermi, podpismi, pečiatkami, zmluvami a množstvom informácií.


Banky úspešne digitalizujú svoje služby a tak už môžete peniaze nielen vyberať, ale do vybraných bankomatov aj vkladať. Digitalizácia sa zároveň prejavuje aj na zatváraní kamenných pobočiek. Príčinou je elektronické bankovníctvo, ale aj finanční sprostredkovatelia.


Makléri pre banky znamenajú vyplácanie provízií, ktoré každá banka vypláca v inej výške. Aj spoločnosti, pre ktoré makléri pracujú, si od maklérov berú svoj podiel. Napriek tomu dokážu makléri na jednom úvere zarobiť viac, ako zamestnanec banky za celý mesiac. A možno ste si všimli pribúdajúce ponuky rôznych poistení či investičných produktov. Je to boj.


V roku 2021 na Slovensku podľa NBS prekročil počet finančných poradcov, maklérov či externistov 15 tisíc. Ľudia ukazujúci sa všade v obleku a prezentujúci sa ako odborníci na financie. Ich finančné vzdelanie však závisí od spoločnosti, pre ktorú pracujú. Z každej strany sa sypú ponuky úverov, poistiek, investičných produktov a všetko to nazývajú komplexnými službami pre klienta. Nemalo by sa však zabúdať na vypracovanie finančnej analýzy a finančného plánu, so zreteľom na príjmy a výdavky klienta. Je tomu ale naozaj tak? Alebo honba za províziou prevyšuje poctivé zváženie konkrétneho prípadu u klienta?


Mnohé banky súperia s maklérmi a niektoré dokonca majú vlastný blacklist nechcených finančných sprostredkovateľov, alebo riešia ušlý zisk a bankovú migráciu. Hádzanie polien pod nohy spôsobuje to, že klient môže dostať úver z inej banky, než v tej, kde má účet a históriu. Záleží aj na tom, ako banky priebežne menia svoje podmienky, za ktoré finančný poradca nemôže.


Každopádne za makléra by mali hovoriť jeho referencie a spokojní klienti. Na rozdiel od zamestnancov banky majú makléri širší záber aj čo sa týka vzdelávania a školení v rôznych smeroch. Preto môžu byť pre klienta väčším prínosom. Mnoho bankových pracovníkov z bánk odchádza, aby sa mohli stať práve takýmito nezávislými finančnými poradcami, za čo môžu aj tlaky a plány zo strany banky. Záujem o predajcu v banke slabne, čo je vidieť aj na množstve pracovných ponúk. Skúsených záujemcov však získavajú banky ťažko. Hlavne medzi mladými ľuďmi.


Pred rokom NBS kritizovala úvery cez sprostredkovateľov, ktoré boli rizikovejšie a drahšie, než úvery uzatvorené priamo medzi bankou a klientom. Klienti by sa preto mali aj finančne vzdelávať, mať prehľad a neunáhliť sa. Pozor treba dávať aj pri refinancovaní, aj keď sú úroky nízke a výhodné sa môže ukázať prenesenie úveru do inej banky. Zamrzieť môže navýšenie úveru či predlženie splatnosti. Netreba preto veriť nepodloženým informáciám, ale dôležité je čítať všetky body zmluvy, aby ste neostali prekvapení.


A na záver ešte porovnanie zodpovednosti finančného sprostredkovateľa a zamestnanca banky. Ak pochybí sprostredkovateľ, dotkne sa to jeho dobrého mena - mena spoločnosti, ktorú zastupuje, až tak nie. Bankár môže dostať výpoveď a pokutu, kvôli hmotnej zodpovednosti. Klienti budú zo strany banky odškodnení.

5 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše